Hogsback en Victoria Falls - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Erik Snijder - WaarBenJij.nu Hogsback en Victoria Falls - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Erik Snijder - WaarBenJij.nu

Hogsback en Victoria Falls

Door: Erik Snijder

Blijf op de hoogte en volg Erik

15 September 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Om van elke week een reisverslag te maken is geen toegevoegde waarde omdat elke werkdag hetzelfde eruit ziet: naar de universiteit, in de bibliotheek aan school werken, surfen, chillen en feesten. Ik heb besloten dat als ik ergens heen ga dat ik daarvan een reisverslag maak.

Hogsback
Een paar weken geleden ben ik naar Hogsback geweest. Hogsback is een prachtige plek in de bergen met prachtige natuur. Als ik het goed heb is hier Tolkien heen gegaan als inspiratie voor Lord of the Rings en/of The Hobbit. En ik kan begrijpen waarom. Het is moeilijk uit te leggen maar het de omgeving heeft wat sprookjesachtig en wat mysterieus.

Ons eerste plan was om vrijdagavond te vertrekken. Dit omdat we vrijdagmiddag een tentamen hadden. Na wat overleg hadden Ivo, Freya, Lisa, Ruby en ik besloten om toch zaterdagochtend vroeg te vertrekken. We hadden aan de Fransen gevraag, die vrijdagochtend waren vertrokken, hoe de weg was. Hoewel deze prima begaanbaar was leek het ons toch niet verstandig om door de nacht te reizen omdat we weg niet wisten. Dit bleek achteraf de beste keuze.

Om 07.00 uur ging de wekker en om 08.00 zaten we in de auto op weg naar Hogsback. Ivo reed de heenweg en ik zou de terug rijden. Er gebeuren allemaal rare dingen op de snelweg. Een man die naast de snelweg aan het overgeven is op het moment dat jij langsrijd, mensen die willen liften en langs de snelweg staan, geiten en koeien die doodleuk over de weg lopen en vlak naast de weg. En die het blijkbaar verstandig vinden om, als je nog maar 10 meter van ze vandaan bent met zo’n 80 kilometer per uur (harder dan dat wil je er niet langs rijden), over te steken, een vrachtwagen vol met sinaasappels die over de kop was gegaan waardoor de hele weg vol lag met sinaasappel en om te waarschuwen voor een gevaarlijke situatie stonden er mensen die wegwerkzaamheden uitvoeren met een rode vlag te zwaaien alsof we in de formule 1 zaten en er een groot ongeluk was geweest. Ik was dan ook best wel teleurgesteld dat er geen mannetje bij Hogsback stond met een finishvlag maar ik heb met deze teleurstelling om weten te gaan. Nadat Ivo had besloten de toeristische route te nemen kwamen we rond 13.00 aan in Hogsback. Toen we in de buurt waren en we op de bergwegen, vergelijkbaar met die in Oostenrijk, aan het rijden waren kregen we al veel natuurschoon te zien.

Eenmaal in Hogsback was het nog even zoeken naar waar we moesten zijn. We hadden afgesproken gelijk naar het begin van een wandelroute te gaan omdat we wat later waren in plaats van naar onze accommodatie te gaan. Daar eenmaal aangekomen kwamen we de anderen tegen. Na eerst van het uitzicht genoten te hebben begonnen we aan de wandeling van 4 uur. Het was heel mooi. Een smal pad dat door een mooi gebied liep met als hoogtepunt een waterval op het einde. Daar hebben we nog wat rondgehangen. Daarna zijn we via een omweg naar de bovenkant van de waterval gelopen en hebben we daar ook nog wat rondgelopen. Het hele weekend staat daar namelijk in het teken van wandelingen. Toen we terug waren bij de auto besloten we in een restaurant een hapje te eten en naar onze accommodatie te gaan. Deze weg in het donker rijden zonder dat je deze kent is niet al te slim vanwege de steile hellingen geulen en gaten in de weg. Toch had Ivo het, op wat kleine strubbelingen na, onder controle en kwamen we aan bij onze accommodatie. We kwamen aan bij een huis aan omringd door natuur, ik sliep hier met 9 andere personen. Iets hogerop stond een ander huis waar de bewoners woonden. Dit waren hele aardige mensen die ons van harte welkom heetten. Naast hun huis hadden ze een plek voor een kampvuur waar wij met grote dankbaarheid gebruik van maakten. Na een aantal uren besloot ik dat het mooi genoeg was en ging ik naar bed.

De volgende morgen ging de wekker vroeg en gingen we ontbijten. Dit ontbijt werd klaargemaakt door de bewoners en wij konden met het bord langsgaan zo vaak als we wilden. Na heerlijk ontbijt te hebben haalde Guillan me over om daar te douchen. Ik ben blij dat hij dat heeft gedaan. De douches waar we gebruik van konden maken waren in de buitenlucht omringd door drie houten muren die je afschermden van nieuwsgierige ogen maar waardoor je wel kon genieten van het mooie uitzicht van Hogsback. Nadat iedereen klaar was om te gaan besloten we naar de top van een berg te wandelen. Eenmaal daar heen gereden, nadat we eerst weer de weg met steile hellingen, geulen en gaten moesten nemen parkeerden we de auto onder aan de heuvel. We liepen vaak door een bos en op een gegeven moment raakte ik mijn gevoel voor oriëntatie kwijt en niemand wist precies waar we heen moesten maar wonder boven wonder kwamen we boven op de berg. Boven op de berg genoten we van het uitzicht en van een welverdiende lunch. Daarna liepen we weer naar beneden, maar daarvoor liepen we eerst een half uur te discussiëren hoe we terug moesten komen omdat we niet dezelfde route terug wilde nemen. Maar we kwamen bij de auto en we reden terug naar P.E. Rond 20.00 op zondagavond waren we terug in het hotel.

Victoria Falls
Op vrijdag 4 september begon de week vakantie die we hadden. Dit betekent ook dat we al op de helft zitten van onze tijd hier. Er is hier zoveel te doen en zo weinig tijd . Ik had besloten om samen met 14 anderen naar Victoria falls te gaan. Omdat ik donderdag om 17.00 tentamen had kon ik niet met de eerste groep mee op donderdag ochtend dus ging ik samen met Emile, Guillaume, Nathaniel en Julie (allemaal Frans) op zaterdag. Zaterdagochtend om 07.45 werden we opgehaald met een taxi. We gingen naar het vliegveld en volgen naar Johannesburg. Vanuit Johannesburg pakten we de bus naar Bulawayo. Als ik wist dat in deze bus het WK ‘je benen in de meeste vreemde hoek leggen waardoor je oncomfortabel kan zitten’ werd gehouden had ik een andere busmaatschappij uitgekozen Voordat we vertrokken werd gevraagd of iemand voor onze bus en busreis wilde bidden. Nadat iemand onze bus had gezegend gingen we opweg. Dit was een busreis van 14 uur. Tenminste als alles volgens plan verliep. Maar bij de grens hadden een paar personen moeite om uit Zuid-Afrika te komen (5 uur vertraging) en hadden wij moete om Zimbabwe in te komen (2,5 uur vertraging). Er stond op een plakkaat op de muur dat de mensen van de douane er alles aan zouden doen om ons zo snel mogelijk opweg te helpen. Dit was een Engelse tekst en volgensmij kon de vrouw die ons hielp geen Engels. Zo snel als Johnny van Beukeringen kon lopen met tegenwind (typ dit in op google en je krijgt een impressie), zo snel was de vrouw die ons hielp. Was ze bijna klaar besloot ze om nog even het toilet te bezichtigen -_-. Was ze eindelijk klaar was de 3 bonnetjes kwijt waar op stond dat we hadden betaald voor onze visa waardoor de procedure weer van voor af aan begon. Omdat we zo lang bezig waren kwam de buschauffeur ons opzoeken en begon hij zich ermee te bemoeien waardoor het allemaal een stuk sneller ging. Na nog wat kleine oponthoudjes kwam we na 23 uur aan in Bulawayo. Onze overstaptijd van 9 uur was omgezet in 15 minuten. Gelukkig werden we goed geholpen en kwamen we op tijd voor onze 2e bus. Moet je nagaan wat er was gebeurd als de bus niet was gezegend…

In plaats van op tijd te vertrekken hadden Emile en Guillaume problemen met hun ticket waardoor we een uur vertraging hadden. Ze hadden wel betaald maar stonden niet op de lijst van de uitverkochte bus. Dus mochten ze voorin zitten. Uiteindelijk kwamen we om 20.15 op zondag aan in Victoria Falls. Julie raakte in gesprek met een local in de bus en hij besloot ons een lift te geven naar onze accommodatie. Daar eenmaal aangekomen hadden we ons gemeld bij de accommodatie, gingen we onze spullen in onze kamer zetten en met de anderen die er al waren chillen.

De volgende dag besloten we naar de watervallen te gaan. Voor $20 kon je naar binnen. Het was schitterend. Echt heel mooi. Omdat mijn telefoon en camera zijn overleden zijn de foto’s van mijn helaas verloren gegaan maar ik krijg de foto’s van de anderen. We er rond gelopen, we genoten van het uitzicht en hebben hier heerlijk gechilled. We zijn hier de hele dag gebleven en hebben, naar mijn mening, een van de mooiste zonsondergangen gezien

Dinsdag hadden we rijden op olifanten op de planning staan. We reden door een natuurreservaat op olifanten wat super vet was. Er zijn foto’s en er is een video van gemaakt dus die houden jullie van mij tegoed Helaas hadden we geen andere wilde dieren gezien omdat het, volgens de begeleiders te warm was. Daarna zijn we teruggegaan naar onze accommodatie. Rebecca was de vorige avond in gesprek gegaan met een local, James genaamd, die had voorgesteld om ons door de township te leiden. Om 16.00 gingen we op weg. Eerst liet hij ons een lokale bar zien waar we genoten van een goudgele rakker of een ander verkoelend drankje. Daarna zijn we naar een lokale markt geweest waar we een voetbal hadden gekocht. Toen we verder liepen zagen we een stuk of 20 kinderen voetbal spelen. Ze zagen de bal in onze handen en ze vroegen of ze met onze bal mochten spelen. Geen probleem als we mee mochten spelen. Na ongeveer anderhalf uur gevoetbald te hebben, en de dames waren met de kinderen aan het spelen die niet van voetbal hielden, besloten we dat het tijd was om verder te gaan. Ik gaf een groep kinderen een high five en toen wilde iedereen een high five en gingen ze aan me hangen met de vraag of ik kon blijven maar helaas moesten we echt door. Daarna had James zijn huis laten en zien en bracht hij ons weer terug naar Shoestrings, onze accommodatie.

Woensdag stond in het teken van relaxen. Rond half 2 besloten we met een groep naar een lokale markt te gaan waar je allerlei kleine hebbedingetjes kon kopen. En omdat we blank waren wilde iedereen wat aan je verkopen. Het was leuk maar ook best vervelend. Omdat overal op straat iedereen je ook dingen probeert aan te smeren. Maar ja, dat hoort er allemaal bij. Eenmaal terug in Shoestrings besloten we naar de Big Tree te gaan. Zoals de naam het al zegt in het een grote boom. De boom is tussen de 1000 en 1500 jaar oud. Ik denk dat als we alle 15 in een kring konden staan dat we de boom niet konden omarmen zo dik was de bast. Maar erg lang was de boom niet dus ik was ligt teleurgesteld maar toch blij dat ik het heb gezien.

Donderdag werden we om 8 uur in de ochtend opgehaald om te gaan wandelen. We liepen naar beneden waar de victoria falls naar beneden vallen en gingen in een rubberboot de rivier opvaren. Stapten ergens uit en konden we zwemmen in een bassin en douchen onder de waterval. Daarna mochten we van een klif afspringen in de rivier, zo’n 4 meter hoog en moesten we weer terug roeien naar het beginpunt. Het nadeel van naar beneden lopen is dat je ook weer omhoog moest lopen, en dat was een stuk zwaarder!

Na de wandeling besloten we de brug over te steken naar Zambia. Officieel zijn we niet in Zambia geweest omdat je dan $40 extra moest betalen voor een visa maar officieus waren we wel in Zambia. Aan de ene kant van de brug is Zimbabwe en aan de andere kant Zambia en het stuk waar wij waren was een niemandsland maar wel aan de kant van Zambia. Nadat we daar hadden geluncht en rondgelopen besloten we dat het tijd was om weer naar Shoestrings te gaan. Na wat uitgerust te hebben zijn we uit eten geweest in een Chinees restaurant. Het was heerlijk! Op de terugweg kwamen we locals tegen die ons waarschuwde voor olifanten die ontsnapt waren uit het reservaat. Dit wilde we natuurlijk zien en we na 20 meter lopen zagen we ze in de verte lopen. 3 zware silhouetten in de licht van de lantaarnpalen. Gelukkig reed er net een bus in die ons had afgezet voorbij de olifanten. 2 weken geleden was er namelijk een local gedood door een loslopende olifant bij de Big Tree. Hin was zo vrij geweest om dit te vertellen toen we onderweg waren naar de Big Tree de vorige dag haha. Eenmaal terug in het hotel werd er nog wat gekaart en daarna gingen we slapen. De volgende dag ging de wekker om 06.30 uur omdat de bus om 07.30 vertrok. Na een terugreis van 28 uur kwamen waren we terug in P.E.

• 17 Oktober 2015 - 13:40

Anja W.:

Genieten Erik, zelf bij het lezen beleef ik het een beetje mee. Hele fijne tijd nog en geniet van de dagen met je ouders. Veel plezier en doe niet te veel van die enge dingen hoor.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Studeren in Port Elizabeth

Dag 1 – Kaapstad
Op 4 juli ben ik samen met mijn reisgenoot Ivo Braam vertrokken naar Kaapstad. Op Schiphol had ik afscheid genomen van mijn ouders en toen het vliegtuig in. Na een overstap in Doha, waar het om 2 uur s ’nachts 32(!) graden is kwamen we na 18 uur reizen om 10.30 aan in Kaapstad. We kamen aan in het hotel, legden daar onze spullen neer en gingen de stad verkennen. Na een kleine lunch in en visrestaurant hebben we bij het Vicotorica Basin en V&A Waterfront rondgelopen waar we onder meer in een groot winkelcentrum rondliepen en in een reuzenrad zaten zodat je een beter overzicht had over het stadsgedeelte. Verder zijn we nog naar het Cape Town Stadion gelopen en toen zijn we via het strand aan de weg terug begonnen naar ons hotel.
Op de terugweg kwamen we in aanraking met de harde realiteit in Kaapstad. We werden aangesproken door en zwerver die vroeg of we wat eten of geld voor hem hadden. Na 5 keer nee te hebben gezegd bleek dat de man ons niet zomaar zou laten gaan en had hij gedreigd zijn mes te gebruiken. Gelukkig is dit met een sisser afgelopen. Daarna zijn we direct naar het hotel gegaan om het even te laten bezinken en ons op te frissen. Daarna zijn we in het hotel gaan eten waar de prijs/kwaliteit prima was en zijn we naar bed gegaan.

Dag 2 – Kaapstad

Om half 8 ging de wekker. Echter omdat we gisteren een korte nacht hadden gehad wegend de vliegreis besloten we door te slapen. Om 10 ging de wekker en stonden we op. Rond half 11 liepen we naar beneden en ontbeten we bij de Subway en gingen wachten op de tourbus. Deze bus brengt je langs alle belangrijke plekken langs Kaapstad. Bij de Tafelberg stapten we uit en pakten we de kabelbaan naar boven. De karretjes van de kabelbaan draaiden binnen rond zodat iedereen kon genieten van het uitzicht en niet iedereen naar de kant van de het uitzicht zou bewegen waardoor de wagon van de kabelbaan zou gaan kantelen. Eenmaal boven hebben we op de Tafelberg rondgelopen en het was veel groter dan ik had gedacht. We zijn ook naar een stuk geklommen waar maar heel weinig toeristen kwamen omdat het er stijl en gevaarlijk uitzag maar het viel voor mijn gevoel wel mee. Het was daar heel rustig en je had daar een heel mooi uitzicht. We zijn ongeveer zo’n 3 á 4 uur op de Tafelberg geweest en zijn daarna weer ingestapt bij de tourbus. Toen zijn we uitgestapt bij Campus Bay. Dit scheen een mooi strand te zijn waar je gezien wilde en moest worden (volgens de tourbusinformatie). Het mooie strand bleek te kloppen maar waarom het een echte ‘must’ was is mij ontgaan. Misschien waren we niet op het juiste moment daar. Daarna gingen we weer verder via de kustlijn en reden we langs mooie appartementen en hotels. Toen stapten we weer uit bij ons hotel, trokken wat warmere kleren aan en liepen naar Long Street. Dat is de uitgaansstraat van Kaapstad en vlakbij ons hotel. Het was daar zeer gezellig en gezellig druk. We gingen eten bij een goed Tapas restaurant met uitstekende service. Daarna zijn we nog wat gaan drinken bij het Beerhouse waar ze 99 verschillende biersoorten hadden. Na een aantal biertjes zijn we weer naar het hotel gegaan. Morgen gaan we naar Kaap de goede hoop, een wijnproeverij en pinguïns kijken!

Dag 3 – Kaapstad

Om kwart voor 8 ging de wekker omdat om 9 uur onze privé chauffeur klaar zou staan om ons heen te brengen waar we wilden voor 5 uur. Zijn naam was Ruben en het was een prima relaxte kerel. Als eerst gingen we naar Simons Town/Boulders. Dat is een natuurpark waar pinguïns wonen. Er waren aardig wat pinguïns wat een mooie indruk bij me achterliet. Daarna zijn we door gereden naar Cape Point. Daar was het uitzicht schitterend en ben ik samen met Ivo naar het meest zuidelijke puntje gelopen van Zuid-Afrika waar we konden komen. Daarna gingen we door naar Kaap de Goede Hoop. Ik had hier veel verwachtingen van maar alleen op een bord na met de coördinaten van Kaap de Goede Hoop was daar vrij weinig te doen. Wat gedesillusioneerd vertrokken we daarna weer. We gingen op weg naar een struisvogel boerderij. Ook hier had ik weer hoge verwachtingen maar werden deze helaas niet ingelost. Er waren per weide maximaal 2 struisvogels en er was niks te doen behalve een winkel waar je souvenirs kon kopen. Wel heb ik een struisvogel gevoerd. Je moest tijdens het voeden je hand wel vlak houden anders zagen de struisvogels je handen aan voor wormen en probeerden ze deze op te eten. Dat was wel leuk. Daarna zijn we naar een wijnboerderij geweest om daar echte Cape Town wijn te proeven. De wijnboerderij had een prachtige achtertuin maar van de wijn zelf was ik niet echt ondersteboven. Het was wel lekker maar niet dat je zegt: van deze wijn wil ik zeker wel een fles meenemen. Dus helaas. Maar omdat we voor €6,30 6 prima wijntjes hadden geproefd hadden we niks te klagen . We waren al lang over onze 5 uur heen maar dat vond Ruben gelukkig geen probleem. Hij vertelde hele verhalen over zijn leven en ook over zijn vriendin die hij onderweg oppikte om daarna ergens af te zetten. Dat was een leuke ervaring. Toen we werden afgezet bij ons hotel zei Ruben dat we geen extra kosten hoefden te betalen voor de extra uren omdat hij het erg naar zijn zin had gehad. We gingen naar het hotel, deden wat warmere kleren aan en gingen op zoek naar Company’s Garden. Dit was een mooie tuin met veel mooie planten en bomen. Omdat we al laat waren en het al begon te schemeren besloten we om naar Long Street te gaan om dat wat te gaan drinken en wat te eten. Mede omdat het al vroeg donker wordt in Kaapstad. Nadat we bij de Irish Pub 2 biertjes hadden gedronken gingen we op zoek naar een leuke eettent. We kwamen uit bij Mama Africa. Het was een gezellige tent met leuk personeel. Nadat we ons avondeten op hadden en afgerekend hadden kwamen we tot de conclusie dat we aardig moe waren en zijn we naar het ons hotel teruggelopen. Morgen moeten we om 07.15 op omdat om 08.15 de taxi klaarstaat om ons naar het vliegveld te brengen want morgen worden we verwacht in Port Elizabeth en gaat het schoolleven weer echt beginnen na 3 dagen vakantie!!!

Dag 4 – Kaapstad/Port Elizabeth (P.E.)

Om 07.15 de wekker. Na 3 dagen te hebben rondgetoerd in Kaapstad was het eindelijk zover. Op naar P.E. om daar de komende 5 maanden rond te brengen. Om 08.15 ging onze taxi naar het vliegveld in Kaapstad. We kwamen rond 09.00 aan op het vliegveld. Na een vlucht met meer turbulentie dan gewenst kwamen we uiteindelijk aan in P.E. Nadat we onze spullen hadden gepakt zagen we iemand staan met een NMMU bordje dus liepen we daar op af en ze begeleide ons naar de rest van de wachtenden. Het bleken Duitsers en Amerikanen te zijn. Nadat het eerste gênante gedeelte voorbij was raakten iedereen met elkaar in gesprek. Na een half uur/uur kwam er een bus en moesten daar alle spullen in. Iedereen werd afgezet op zijn of haar locatie. Ik bleef samen met 5 anderen, Ivo, Freia, Lisa, Fabian (Duitsers) en Robbert (een Amerikaan), tot het eind in de bus zitten en kwam aan in ons hotel, waar een vleugel was ingericht speciaal voor studenten. Na mijn koffer te hadden uitgepakt hadden we afgesproken om met z’n zessen naar het strand te gaan en daarna op zoek te gaan naar een supermarkt. Deze bleek een kleine 15 minuten van ons vandaan te liggen. Bij de supermarkt had Freia afgesproken een vriend van haar tegen die in P.E. werkt. Aardige gozer en we gingen met z’n zevenen uit eten. Jan had een auto en was zo vriendelijk om ons met zijn auto bij het hotel af te zetten. Met z’n zevenen in een auto waar normaal 4 á 5 mensen in passen was het nog een heel kunst en vliegwerk om iedereen in de auto te krijgen. Vraag me niet hoe iedereen zat (of liever gezegd had een positie in de auto ingenomen) maar het was gelukt. Daarna gingen we stappen met Jan. We gingen naar een club genaamd Beershack. Het was daar heel gezellig en er was ook goede muziek. Dezelfde die je in Nederland zou horen. Daarnaast waren er meer blanke mensen dan gekleurde en Jan vertelde me dat dit de lokale bevolking was. Hier was ik erg door verrast omdat ik had gedacht dat het gros een donkere huidskleur zou hebben maar dat bleek dus niet het geval. Na een aantal uur bracht Jan ons terug naar het hotel en gingen we slapen. Wat mij betreft een geslaagde eerste dag in P.E.