Addo Elephant - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Erik Snijder - WaarBenJij.nu Addo Elephant - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Erik Snijder - WaarBenJij.nu

Addo Elephant

Door: Erik Snijder

Blijf op de hoogte en volg Erik

14 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Na donderdag te hebben gestapt en vrijdag lekker te hebben gerelaxed was het zaterdag de dag dat we naar Addo Elephant park gingen. Ik ging samen met Guillan, Sarah en Ruby. Sarah en Ruby hadden een auto gehuurd waarmee we daar naar toe gingen. Een mooie gele auto met aan de onderkant wit (sarcasme) met de naam Chad. Onderweg naar Addo moesten we stoppen wegens wegwerkzaamheden. Toen we weer konden rijden besloot Chad dat het een mooi moment was om een pauze te nemen wat betekende dat we niet verder konden rijden. Guillan en ik vroegen hulp van de mensen die aan de weg werkten en gelukkig vonden deze mensen het geen probleem om ons te helpen. Of we ooit een kickstart hadden gedaan was de vraag. Nee niemand van ons had dat ooit gedaan. Toen de man aan mijn vroeg of ik een niet automatische auto kon rijden en ik daar positief op antwoorde gaf hij mij de sleutels van zijn auto. Hij bond Chad vast achter zijn eigen auto en ik moest met zijn auto gaan rijden zodat hij een kickstart kon maken.

Ik had het zo naar mijn zin in het rijden van de auto dat ik niet doorhad dat Chad alweer reed dus moest Sarah uit een rijdende auto springen om tegen mij te zeggen dat ik moest stoppen omdat Chad het weer deed haha. Toen we eenmaal in Addo waren vergaapten we ons aan de dieren die er waren en die gewoon langs de auto liepen. Eenmaal op een picknick plek vroeg Sarah of ik wilde rijden. Dat vond ik geen probleem. Wat wel een probleem was was wederom Chad. Chad vond het leuk om het achteruit rijden ook vooruit te gaan waardoor achteruit rijden niet meer mogelijk was. Dus moest Guillan ons achteruit duwen en draaide de motor op volle toeren zodat het de koppeling pakten. Gelukkig waren er maar een stuk of 40 mensen op de parkeerplaats die ons nastaarden en waarschijnlijk uitlachten.

Eenmaal weer onderweg zagen we weer allerlei dieren en mooi natuur. Toen er op geen gegeven moment een steile heuvel aankwam. Ik gaf extra gas en hoopte dat het goed zou komen. Ik zag de snelheid langzaam teruglopen en 10 meter voor het de top reed de auto niet meer verder. Dust stonden we op de handrem op een heuvel. Een leuke helling proef als de auto gewoon reed. Iedereen vroeg waarom ik stopte en ik zei dat de auto niet meer verder de heuvel op kon. Sarah was overtuigd dat ze het wel kon dus we wisselden van plek en ze probeerde en de auto begon langzaam te rijden. Helaas reed de auto achteruit in plaats van vooruit. Ik opperde om de auto te gaan duwen met Ruby en Guillan en dat Sarah zou gaan rijden. ZO gezegd zo gedaan, Sarah gaf volop gas en Guillan, Ruben en ik duwden. De auto kwam langzaam vooruit en ik dacht misschien gaat het wel lukken. Totdat er rook uit de motorkap kwam en we besloten te stoppen. Dus moesten we achteruit de heuvel afrijden en lieten we de motor afkoelen. In de tussentijd dronken we een biertje, genoten we van het mooie weer en wachtte we tot de motor was afgekoeld. In de tussentijd kwamen andere internationale mensen langs en maakte we een praatje en nog wat later een Ranger die ons op het hart drukte om in de auto te blijven omdat hier vannacht leeuwen waren gespot.

Na we weer op weg waren moesten we nog 2 keer stoppen omdat de motor naar verbrand rook en nog 1 keer de auto achteruit te hebben geduwd omdat we de verkeerde afslag hadden genomen (met behulp van toevallig passerende Nederlanders) kwamen we bij het einde van het park. We besloten om in het restaurant te gaan eten zodat de motor goed kon afkoelen. Na een lekker maal reden we zonder al te veel problemen terug naar P.E.

De volgende morgen haalden de dames ons met Chad op om naar Sardinia Bay te gaan. We waren nog geen 10 minuten onderweg (van een reis die maar een half uur hoort te duren) en toen stopte Chad er mee. De dames belden de man van wie de auto was gehuurd, genaamd Carl en hij zou er in 20 minuten zijn. Je kan veel van hem zeggen maar humor heeft hij wel. Na 25 minuten begonnen we langs de weg een kaartspel te spelen en na in totaal 50 minuten was Carl er eindelijk. Na de auto bestudeerd te hebben melde hij ons dat de auto niet meer zou gaan rijden. Goh… dat konden we zelf niet bedenken… Bedankt voor de heads up Captain Obvious! Hij vroeg of iemand ervaring had met een car te slepen. Ik zei dat k dat gisteren had gedaan dus kreeg ik weer de sleutels in mijn handen gedrukt en mocht ik de auto weer slepen. Dit keer iets langer dan een paar meter, ongeveer zo’n 5 kilometer. Ik had nog nooit op de openbare weg gereden in P.E. dus om de moeilijkheidsgraad te verhogen kwam er nog een auto slepen bij. Gelukkig ging alles goed en nadat we de auto hadden gesleept naar de plek die hij ons had aangewezen kregen we de auto mee waarmee we de andere auto hadden gesleept en vervolgende we onze reis naar Sardinias Bay. We waren blij met de nieuwe auto want voor de terugweg moesten we een heuvel op die minsten even stijl was in Addo en minstens 2,5 zo lang. Dat had Chad echt niet leuk gevonden.

Eenmaal in Sardinias Bay gingen we daar chillen, zwemmen en rondlopen omdat het zo mooi was. Ik trok er in mijn eentje op uit, Guillan ging eerder terug omdat hij last had van z’n knie) en op een gegeven moment besloot ik dat het tijd was om terug te gaan. Omdat ik geen besef had van tijd besloot ik hardlopend terug te gaan omdat de dames en Guillan misschien wel wilde gaan. En als ik daar was aangekomen was k waarschijnlijk uitgeput van het rennen. Eenmaal bij de groep aangekomen merkte ik dat ik alles behalve moe was en we zouden er sowieso nog 2 uur blijven dus ging ik verder met hardlopen. Ik denk dat ik in totaal zo’n 8 a 9 kilometer had hardgelopen langs het strand op blote voeten en ik vond het heerlijk. De volgende keer dat ik daar ben ga ik het hele strand uitlopen.

Eenmaal terug bleek er een BBQ aan de gang in het hotel dus besloten we ons daar aan te sluiten.

Na een midweek van lessen volgen, surfen en uitgaan was het weer vrijdag. Vrijdag was de Casihop. Dit betekent dat we met een grote groep internationale studenten uitgingen in een township. Ondanks dat de dag ervoor een overval was gepleegd op een kinderdagverblijf in hetzelfde township, waar mede studenten die ook in het hotel verbleven op dat moment daar aanwezig waren, had ik er veel zin in. Van te voren hadden we een braai bij de persoon die het organiseerde en daarna gingen we in een grote bus richting de clubs in de township.

Het was er super leuk en iedereen was reuze aardig. Chille muziek, goedkope drank en aardige mensen en iedereen wilde wel een praatje maken of met je op de foto. Het was echt zeer geslaagd. De planning was dat we rond 01.30 terug waren. Uiteindelijk was dat 02.50 maar het was zeker geslaagd.

De zaterdag ging ik naar Jeffreys Bay. Daar hadden we de middag gechilled en toen gingen we uiteten bij een visrestaurant. De vloer was zand en de bediening liep daar op blote voeten. Het was er echt heel leuk ingericht. Na heerlijk gegeten te hebben gingen we weer richting het hotel.

Zondag had ik niks gepland tot ik een bericht kreeg van Lasse, een Duitse vriend. Hij vroeg of ik zin had om mee te gaan naar de opening van het voetbalseizoen. De tegenstander was Kaiser Chiefs, wat volgens mij, een goed team is in Zuid-Afrika. Eenmaal binnen ging ik samen met een paar jongens bier halen. In de ring waar wij zaten konden we helaas geen bier halen. We kwamen een local tegen die ook bier wilde halen. Hij nam ons mee naar een beveiliger, drukte 30 Rand in z’n handen en hij liet ons binnen in een andere ring waar we bier konden halen. Een klein probleem was dat we heel veel moeite hadden om terug te komen. Dus besloten we de eerste helft vlakbij het velt de kijken en de tweede helft probeerde terug te komen. Na wat gepraat met de beveiligers konden we (na 20 minuten) eindelijk naar onze eigen ring terug. De wedstrijd was 0-0 maar het ging me meer om de sfeer en de ervaring en voor 40 Rand voor een toegangskaartje was het het helemaal waard.

Maandag was het nationale vrouwendag dus hadden we een vrije dag. Deze bracht ik chillend door in het hotel en later aan het strand. Na 3 dagen school was het alweer weekend. Ik moet nu hard studeren omdat ik volgende week vrijdag mijn eerste tentamen heb.

Groetjes!!!

  • 15 Augustus 2015 - 20:02

    Olga:

    Wat een fantastische ervaringen Erik! Zo leuk om te lezen, je beschrijft het super leuk!
    Bepaalde delen ervan zoals het addo elephant park ben ik zelf ook geweest--> komt zodoende weer even terug naar boven. Nou, alvast succes met je eerstvolgende tentamen! X

  • 17 Augustus 2015 - 20:15

    Toos:

    Hoeveel lessen volg jij per week. Zo te lezen vul jij de weekenden leuk op. Nog veel plezier. Toos

  • 28 Augustus 2015 - 20:19

    Anja W.:

    Wat een verhalen Erik. Supergaaf maar ook wel een beetje eng hoor. Ik ben blij dat je het schrijft als alles goed is afgelopen. ;-)
    Volgens mij heb je een geweldige tijd en al heel veel nieuwe vrienden gemaakt. Volop genieten, hou dat vast. Veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Studeren in Port Elizabeth

Dag 1 – Kaapstad
Op 4 juli ben ik samen met mijn reisgenoot Ivo Braam vertrokken naar Kaapstad. Op Schiphol had ik afscheid genomen van mijn ouders en toen het vliegtuig in. Na een overstap in Doha, waar het om 2 uur s ’nachts 32(!) graden is kwamen we na 18 uur reizen om 10.30 aan in Kaapstad. We kamen aan in het hotel, legden daar onze spullen neer en gingen de stad verkennen. Na een kleine lunch in en visrestaurant hebben we bij het Vicotorica Basin en V&A Waterfront rondgelopen waar we onder meer in een groot winkelcentrum rondliepen en in een reuzenrad zaten zodat je een beter overzicht had over het stadsgedeelte. Verder zijn we nog naar het Cape Town Stadion gelopen en toen zijn we via het strand aan de weg terug begonnen naar ons hotel.
Op de terugweg kwamen we in aanraking met de harde realiteit in Kaapstad. We werden aangesproken door en zwerver die vroeg of we wat eten of geld voor hem hadden. Na 5 keer nee te hebben gezegd bleek dat de man ons niet zomaar zou laten gaan en had hij gedreigd zijn mes te gebruiken. Gelukkig is dit met een sisser afgelopen. Daarna zijn we direct naar het hotel gegaan om het even te laten bezinken en ons op te frissen. Daarna zijn we in het hotel gaan eten waar de prijs/kwaliteit prima was en zijn we naar bed gegaan.

Dag 2 – Kaapstad

Om half 8 ging de wekker. Echter omdat we gisteren een korte nacht hadden gehad wegend de vliegreis besloten we door te slapen. Om 10 ging de wekker en stonden we op. Rond half 11 liepen we naar beneden en ontbeten we bij de Subway en gingen wachten op de tourbus. Deze bus brengt je langs alle belangrijke plekken langs Kaapstad. Bij de Tafelberg stapten we uit en pakten we de kabelbaan naar boven. De karretjes van de kabelbaan draaiden binnen rond zodat iedereen kon genieten van het uitzicht en niet iedereen naar de kant van de het uitzicht zou bewegen waardoor de wagon van de kabelbaan zou gaan kantelen. Eenmaal boven hebben we op de Tafelberg rondgelopen en het was veel groter dan ik had gedacht. We zijn ook naar een stuk geklommen waar maar heel weinig toeristen kwamen omdat het er stijl en gevaarlijk uitzag maar het viel voor mijn gevoel wel mee. Het was daar heel rustig en je had daar een heel mooi uitzicht. We zijn ongeveer zo’n 3 á 4 uur op de Tafelberg geweest en zijn daarna weer ingestapt bij de tourbus. Toen zijn we uitgestapt bij Campus Bay. Dit scheen een mooi strand te zijn waar je gezien wilde en moest worden (volgens de tourbusinformatie). Het mooie strand bleek te kloppen maar waarom het een echte ‘must’ was is mij ontgaan. Misschien waren we niet op het juiste moment daar. Daarna gingen we weer verder via de kustlijn en reden we langs mooie appartementen en hotels. Toen stapten we weer uit bij ons hotel, trokken wat warmere kleren aan en liepen naar Long Street. Dat is de uitgaansstraat van Kaapstad en vlakbij ons hotel. Het was daar zeer gezellig en gezellig druk. We gingen eten bij een goed Tapas restaurant met uitstekende service. Daarna zijn we nog wat gaan drinken bij het Beerhouse waar ze 99 verschillende biersoorten hadden. Na een aantal biertjes zijn we weer naar het hotel gegaan. Morgen gaan we naar Kaap de goede hoop, een wijnproeverij en pinguïns kijken!

Dag 3 – Kaapstad

Om kwart voor 8 ging de wekker omdat om 9 uur onze privé chauffeur klaar zou staan om ons heen te brengen waar we wilden voor 5 uur. Zijn naam was Ruben en het was een prima relaxte kerel. Als eerst gingen we naar Simons Town/Boulders. Dat is een natuurpark waar pinguïns wonen. Er waren aardig wat pinguïns wat een mooie indruk bij me achterliet. Daarna zijn we door gereden naar Cape Point. Daar was het uitzicht schitterend en ben ik samen met Ivo naar het meest zuidelijke puntje gelopen van Zuid-Afrika waar we konden komen. Daarna gingen we door naar Kaap de Goede Hoop. Ik had hier veel verwachtingen van maar alleen op een bord na met de coördinaten van Kaap de Goede Hoop was daar vrij weinig te doen. Wat gedesillusioneerd vertrokken we daarna weer. We gingen op weg naar een struisvogel boerderij. Ook hier had ik weer hoge verwachtingen maar werden deze helaas niet ingelost. Er waren per weide maximaal 2 struisvogels en er was niks te doen behalve een winkel waar je souvenirs kon kopen. Wel heb ik een struisvogel gevoerd. Je moest tijdens het voeden je hand wel vlak houden anders zagen de struisvogels je handen aan voor wormen en probeerden ze deze op te eten. Dat was wel leuk. Daarna zijn we naar een wijnboerderij geweest om daar echte Cape Town wijn te proeven. De wijnboerderij had een prachtige achtertuin maar van de wijn zelf was ik niet echt ondersteboven. Het was wel lekker maar niet dat je zegt: van deze wijn wil ik zeker wel een fles meenemen. Dus helaas. Maar omdat we voor €6,30 6 prima wijntjes hadden geproefd hadden we niks te klagen . We waren al lang over onze 5 uur heen maar dat vond Ruben gelukkig geen probleem. Hij vertelde hele verhalen over zijn leven en ook over zijn vriendin die hij onderweg oppikte om daarna ergens af te zetten. Dat was een leuke ervaring. Toen we werden afgezet bij ons hotel zei Ruben dat we geen extra kosten hoefden te betalen voor de extra uren omdat hij het erg naar zijn zin had gehad. We gingen naar het hotel, deden wat warmere kleren aan en gingen op zoek naar Company’s Garden. Dit was een mooie tuin met veel mooie planten en bomen. Omdat we al laat waren en het al begon te schemeren besloten we om naar Long Street te gaan om dat wat te gaan drinken en wat te eten. Mede omdat het al vroeg donker wordt in Kaapstad. Nadat we bij de Irish Pub 2 biertjes hadden gedronken gingen we op zoek naar een leuke eettent. We kwamen uit bij Mama Africa. Het was een gezellige tent met leuk personeel. Nadat we ons avondeten op hadden en afgerekend hadden kwamen we tot de conclusie dat we aardig moe waren en zijn we naar het ons hotel teruggelopen. Morgen moeten we om 07.15 op omdat om 08.15 de taxi klaarstaat om ons naar het vliegveld te brengen want morgen worden we verwacht in Port Elizabeth en gaat het schoolleven weer echt beginnen na 3 dagen vakantie!!!

Dag 4 – Kaapstad/Port Elizabeth (P.E.)

Om 07.15 de wekker. Na 3 dagen te hebben rondgetoerd in Kaapstad was het eindelijk zover. Op naar P.E. om daar de komende 5 maanden rond te brengen. Om 08.15 ging onze taxi naar het vliegveld in Kaapstad. We kwamen rond 09.00 aan op het vliegveld. Na een vlucht met meer turbulentie dan gewenst kwamen we uiteindelijk aan in P.E. Nadat we onze spullen hadden gepakt zagen we iemand staan met een NMMU bordje dus liepen we daar op af en ze begeleide ons naar de rest van de wachtenden. Het bleken Duitsers en Amerikanen te zijn. Nadat het eerste gênante gedeelte voorbij was raakten iedereen met elkaar in gesprek. Na een half uur/uur kwam er een bus en moesten daar alle spullen in. Iedereen werd afgezet op zijn of haar locatie. Ik bleef samen met 5 anderen, Ivo, Freia, Lisa, Fabian (Duitsers) en Robbert (een Amerikaan), tot het eind in de bus zitten en kwam aan in ons hotel, waar een vleugel was ingericht speciaal voor studenten. Na mijn koffer te hadden uitgepakt hadden we afgesproken om met z’n zessen naar het strand te gaan en daarna op zoek te gaan naar een supermarkt. Deze bleek een kleine 15 minuten van ons vandaan te liggen. Bij de supermarkt had Freia afgesproken een vriend van haar tegen die in P.E. werkt. Aardige gozer en we gingen met z’n zevenen uit eten. Jan had een auto en was zo vriendelijk om ons met zijn auto bij het hotel af te zetten. Met z’n zevenen in een auto waar normaal 4 á 5 mensen in passen was het nog een heel kunst en vliegwerk om iedereen in de auto te krijgen. Vraag me niet hoe iedereen zat (of liever gezegd had een positie in de auto ingenomen) maar het was gelukt. Daarna gingen we stappen met Jan. We gingen naar een club genaamd Beershack. Het was daar heel gezellig en er was ook goede muziek. Dezelfde die je in Nederland zou horen. Daarnaast waren er meer blanke mensen dan gekleurde en Jan vertelde me dat dit de lokale bevolking was. Hier was ik erg door verrast omdat ik had gedacht dat het gros een donkere huidskleur zou hebben maar dat bleek dus niet het geval. Na een aantal uur bracht Jan ons terug naar het hotel en gingen we slapen. Wat mij betreft een geslaagde eerste dag in P.E.

Recente Reisverslagen:

21 December 2015

Road trip first 8 days

15 September 2015

Hogsback en Victoria Falls

14 Augustus 2015

Addo Elephant

04 Augustus 2015

Eerste schoolweek

20 Juli 2015

Oriëntatie week P.E.
Erik

Actief sinds 09 Juli 2015
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 3164

Voorgaande reizen:

09 Juli 2015 - 01 December 2015

Studeren in Port Elizabeth

Landen bezocht: